söndag, mars 29, 2015

Nå - Hur har det gått hittills ...

.. på denna för många svenskar så traumatiska dag? Tidsomställningen! Man darrar.

Kalla det gärna tjuvträning (även om jag går oskadd genom denna händelse), men jag har ju förtränat i Finland under en hel vecka.

Såhär gjorde jag: Tog en fulltankad bil (min egen), packade den med skidor och andra utförsåkargrejer, samt en mängd god mat, åkte ut på E4:an och styrde kosan österut. 13 mil senare var jag i Finland. De har en annan tid än vad vi har på den svenska sidan av Torne älv. De har, så att säga sommartid redan på vintern. (Och hör och häpna - De ställer ändå om en timme precis som vi idag. Häpnadsväckande, va!?)

Nåväl. Så fort jag passerat ovan nämnda landsgräns befann jag mig alltså utomlands och tvingades anpassa mig till deras vanor och förhållanden. Alltså ställde jag om klockan i enlighet med det riksfinska grunduret (Finns säkert nån'stans i Helsingfors.), för att inte behöva tänka så mycket på klockslag, räkna om osv. Det gick i ett nafs. Telefonen ställde om sig automatiskt.

När klockan visade lämplig sovtid gick jag till sängs i full förvissning om att ni i det gamla landet, säkert skulle stanna uppe en timme till. Men den timmen unnade jag er. Ni hade säkert kul. Det var ju en lördag.

Morgonen randades och jag vaknade prompt kl 06.30, precis som hemma. Jag hade ju sovit mitt vanliga antal timmar. Och att klockan hemma hos dig visade 05.30 (en söndagsmorgon.... huuuuu ) sket jag fullständigt i. Så fortsatte min vecka där borta, utan problem.

Igår reste vi hem. Klok som jag är struntande jag då i att ställa om klockan igen, eftersom jag sedan länge varit informerad om att sommartid inträder under natten till söndagen. Istället ställde jag om alla hemmavarande klockor till finsk tid (vilken hädelse) och framlevde alltså lördagskvällen i en annan värld. Fascinerande!

I morse var allt glömt. Nu på eftermiddagen kom jag på vad alla ni andra måste ha genomlidit under dagen, och sänder er en varm tanke i hopp om att det lindrar.

Och du..!
Det är helt okej om du väntar med sommarmöblerna.

*****
Läs även andra bloggares åsikter om , ,

6 kommentarer:

Anonym sa...

:-D Vilken fuskis! Jag hade faktiskt inte en aning om att Finland ställde om sin klocka vid en annan än vad vi gör.
Ha det bra, hälsningar Marielle

Bert Bodin sa...

Nej, Marielle. Du missförstår. Finland ligger ju ALLTID en timme före oss i Sverige.

Knapsu sa...

Tänk på mig då som nästan dagligen färdas fram och tillbaka över gränsen och måste ställa klockan stup i kvarten!
;-)

Bert Bodin sa...

Stackare! Du måste vara väldigt splittrad.

Anonym sa...

Har varit i Finland många gånger men inte ens tänkt på att de ligger en timme före. Inte heller känner jag mig tröttare av omställningen till sommartid här hemma. Jag måtte väl ha något fel på den inre termostaten. Särskilt om den ligger i närheten av lokalsinnet.

Bert Bodin sa...

Haha. Skulle nog inte riktigt lita på dig som läkare.