måndag, maj 04, 2015

Upptäckt och upptäckt

Svenska forskare har hittat  en hittills okänd fågelart i Sichuanprovinsen i Kina. Fascinerande att det finns arter som inte "funnits" förr.

Den nya fågeln har tills vidare fått namnet Sichuansmygsångare. Varför den smygsjunger vet jag inte, men den är väl blyg och kanske är det en förklaring till att ingen sett den förr.

Idag på Rånlandet var inte jag sämre. När jag står i köket och plockar med disken slänger jag alltid en, eller många blickar ut genom fönstret. Fågelautomaten sitter i blickfånget så att säga. Direkt reagerar jag. Vad är det där? En liten färggrann fågel sitter och äter i godan ro.
 - En steglits, tänker jag direkt.
Jag har aldrig i mitt liv sett en sådan förut. Den ska absolut inte finnas här, men snart förvånar mig inget. I påskas besökte ju en nötväcka, som heller inte tillhör vår fågelfauna. Det är väl klimatförändringar som spökar, så jag vet egentligen inte om jag ska vara glad, eller bekymrad.
Men jag kostar på mig att säga att det är kul.

Kameran (tyvärr inte den stora) åker fram och jag fyrar av ett antal bilder genom köksfönstret. Med dåligt resultat. Smyger ut runt knuten för att komma närmare. Genast, på femton meters håll, ser jag den färggranna stelna till. Jag hinner få några bilder - och så är den borta.

Men jag har i alla fall beviset.

Där sitter den, steglitsen. Urusel bild, men duger som bevis. Nu finns den även i Norrbotten.

*****
Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Inga kommentarer: