torsdag, maj 14, 2015

Vana

När jag idag slog igång min surfplatta hade den legat tyst och oanvänd sedan den 10 maj.
Då var jag i de skotska högländerna och väderinformationen på öppningssidan låg kvar, eftersom plattan inte haft kontakt med nätet sedan dess.

Jag kan konstatera att skillnaden inte är så stor mellan Aviemore och Råneå. Vi har haft uppåt 7 grader här idag, så det gör likheterna än större.

Det förvånade mig att Skottland inte hade hunnit längre i vårutveckling. Björkarna där hade inte ens musöron. Vi hade ju till och med snöbyar när vi körde från Inverness och söderut efter väg A9. När jag kom hem i tisdags kunde jag se att det var exakt samma stadium som här hemma. 

Inte förrän vi närmade oss Edinburgh blev det grönare. Där blommade körsbärsträden och andra lövträd hade utslagna blad, om än mycket färska och inte helt utvecklade. Stan ligger på samma breddgrad som till exempel Helsingborg.

Det där med nord och syd har inte så mycket att göra med vädret. Det är tydligt. 

En morgon stod termometern på minus 
Vi har vanan inne efter träning i förra veckan


*****

Inga kommentarer: