onsdag, juni 24, 2015

God Jul

26 millimeter. Det innebär 26 liter vatten per kvadratmeter. Jag behöver nog inte vattna idag; en dag med solglimtar i molntäcket, men med löfte om mer och "kraftigt regn" till natten igen. Denna sommar kan vi nog skippa tankarna på en topposition i Solligan.

Jag står och diskar frukostdisken. Som vanligt håller jag koll på vad som händer utanför fönstret framför mig. Det är en av fördelarna med att handdiska. Det blir lite meditativt. Jag ser hur åkerbärsblommorna slår ut, hur vår rhododendron (som vår skotsk-svenska guide härförleden envisades att kalla rådårendron, trots 37 år i Skottland), den vita, väldoftande, börjar slå ut i skogen, minst två, om inte tre veckor senare än vanligt.

En populär gäst slår sig ner på gräset utanför. Domherren. En vinterfågel tycker jag. Passar bra på julkort. Det tyckte även mamma.
 - Domherrar betyder kallväder, sa mamma.
Jag är hågad att tro henne. Visserligen har vi de senaste dagarna haft varmast i landet, inte bara under vår fina midsommarhelg med slösande sol. Vi har också haft varma morgnar, jämfört med SMHI-stationerna i södra Sverige. Tre dagar i rad har Luleå ståtat på temperaturtoppen. Trots regn!

Tar några bilder genom köksfönstret. Domherren låter sig väl smaka av fröspill från vinterns fågelmatning. Vi matar för övrigt även nu. I liten skala. Det verkar uppskattas.

Visst är han fin mot det gröna. Men jag uppskattar domherren mer mot det vita, om ett halvår.

Då är det julafton.

Gomorron!




*****

Inga kommentarer: