onsdag, augusti 12, 2015

Dumheter

" ... såhär under årets sista sommarvecka." Que?? Jag hoppade till när det sades i radions kulturnytt i morse. Vem fasen har bestämt det, undrade jag. Har sommaren en fastställd gräns.

Jo, jag vet att det finns människor som anser att sommaren är slut när semestern är över. Oavsett när man valt att ta ut sin ledighet. Fantasilöst, tycker jag, som i år levt i en landsända där sommaren lämnat mycket i övrigt att önska. Men nog tycker jag ändå att det är sommar.

"Sommaren är slut när ljungen blommar", sa författarinnan Pamela Jazcowiaks mormor. Jaha - Ja då är det väl så, för den blommar för fullt just nu.

Samtidigt upplever vi just denna vecka sommarsoliga dagar, med behaglig värme och svaga vindar. Så jag ber att få reservera mig mot dysterkvistarna.

Sommaren tar slut när dygnsmedeltempen understiger 10 grader fem dygn i följd.
Krasst?
Tråkigt?

Nä - Bra definition. Ordning i leden.

*****

2 kommentarer:

Ruta Ett sa...

Bra där! Då vet man!

Bert Bodin sa...

Jepp!