måndag, augusti 03, 2015

Finsk mat - Spanska grannar

Det här med att hitta bra matställen på främmande ort, är inte alltid så enkelt. Därför blev vi inspirerade av det sällskap vi träffade i torsdagskväll. De hade besökt en finsk restaurang vid Senatstorget. Savotta.

Det blev en annorlunda upplevelse. Fast den var finsk och egentligen inte borde överraska oss. Härlig stil. Trasmattor på golven. Udda porslin. Stolarna var av olika sort. Rustikt utan att därför vara tillrättalagt. Rak, och rejäl betjäning av gammeldags klädda drängar och jäntor, som hämtade från någon lantgård på 20-30talet. Och en bestämd matrona, som med humor domderade både personal och gäster. Men aldrig plumpt. Vi tog deras Klassisk meny, vilket betydde alltifrån björnkorv, till gravad gädda och renfilé.

 
Eftersom vi tog en hel meny  blev vi ju sittande en bra stund, medan bordsgrannarna byttes ut rätt frekvent. En liten familj blev våra sista medätare. Ung kvinna och man och litet nio-tiomånadersbarn.
Det lilla barnet hamnade precis i mitt synfält, och jag i barnets, som därför stirrade storögt på mig emellanåt. En pigg krabat, som just hade lärt sig - inga ord förstås - men ett rullande, ringande rrrrrrrrrrr. Rent och klart. Det slog mig att det lät ungefär som de strandskateungar jag såg i Esplanadparken tidigare under dagen.  

Låter som spanska bebisar
Vid ett tillfälle puffade jag lite på pappans axel, visade bilden på fåglarna - hade den i mobilen - och berättade att barnet lät precis som dem. Det blev en liten succé. Mamma och pappa skrattade gott och barnet fortsatte att imitera strandskatebarn.

Det visade sig att familjen kom från Spanien. Bosatta på Mallorca, närmare bestämt. Och de var pratglada och trevliga. Det glada barnet hette Marc. De bodde i Palma och vi kom att tala om att Mallorca var det första charterresmålet från Sverige.
 - Yes, my father has told me. It was in 1956 or something like that, svarade pappan på en engelska som jag inte är van att höra från spanjorer. Näst intill utan brytning.
De berättade också om att många svenskar köper lägenhet, inte i badorterna, utan just i Palma. Och det är ju en väldigt trevlig stad, så varför inte.
 
Det blev ett kul möte. På en kul restaurang.
 


*****

2 kommentarer:

Eva Nygren sa...

Roligt restaurangbesök. Helsingfors är mycket vackert (och bra mycket närmre för er än Köpenhamn!). Har du varit på Mallorca? Jag gillar det skarpt, om man kommer bort från turistorterna som kan vara vidriga. Palma är vackert, det med.

Bert Bodin sa...

Vi har numera reguljärt direktflyg Luleå - Helsingfors, så det har verkligen kommit närmare. Mallorca har jag också varit på. Fin ö. Palma är mysigt, men det finns ju också andra ställen, t.ex. Soller och Puerto Soller, Andraitx m.fl.