måndag, augusti 31, 2015

Improvisation

När jag en gång köpte purjolök på torget av en bestämd madam, fick jag vänskapliga bannor.
 - Du använder väl inte bara den nedre delen? Såhär fina blad får du inte strunta i.
Jag försäkrade att jag tänkte använda hela purjon.
 - Det har jag alltid gjort, när blasten varit fin, sa jag.

Härom kvällen såg jag en TV-kock som jag blev glad åt. Han "bannade" alla som bara använder de små broccolibuketterna och slänger stjälken. Jag kände mig inte ett dugg träffad. Jag samlar nämligen broccolistjälkar. Putsar dem från ojämnheter och skavanker och fryser in. En påse i frysen fylls på varenda gång jag använt grönsaken.

Idag tog jag fram påsen. Två stjälkar tinades lätt innan de skivades tunt och koktes snabbt i saltat vatten. Några minuter bara. Sedan körde jag hela rasket med stavmixer till lagom konsistens, pytsade i grönsaksbuljong, ekologisk rapsolja, en kvarglömd creme-fraicheslatt. En halv hackad rödlök, kryddor och spädde med mjölk till rätt konsistens och kokade upp.

Under tiden fräste jag den andra lökhalvan tillsammans med nyplockade kantareller, peppar och salt. Fräset hamnade på en tunnbrödsmacka, som serverades till soppan ute på terassen.

Smaklig måltid!

Ovanstående räckte gott och väl för en person. Och då hade jag till och med glömt att strimla lite alspånsrökt skinka i soppan. Den dög ändå.


*****

6 kommentarer:

Andra året i Hjo sa...

De gröna blasten på purjon ska självklart användas. Så då tycker vi alltså lika idag!

Bert Bodin sa...

I motsats till vilka andra dagar? ;-)

V sa...

Åhh, så gott det ser ut! Försöker göra mitt bästa att fylla på frysen med bär, jordgubbar, vaxböner och andra godsaker nu när det är skördemarknad varje helg.
Känner mig så rik när jag får ta fram blåbär från länet till morgonfilen mitt i mörkaste vintern ��

Bert Bodin sa...

Det är en förmån, som tyvärr många går miste om. Ibland bara av lättja. Man ids inte plocka bär. Ibland förstås av oförmåga. Man kan inte ta sig ut i skogen av olika skäl.

Turtlan sa...

Smart tips! Tack tack!
Jag gillar soppa av alla de sorter men dålig på komma på så smart det är att använda en stavmixer vid sopptillagning. Den mest ligger oanvändbar i en låda. Dags plocka fram den lite oftare.

Bert Bodin sa...

Berätta gärna om det kommande historiska ögonblicket.

:-)