lördag, oktober 24, 2015

Den svenska flatheten ...

.. är nog snudd på lika känd som ordet lagom. Vi är så fullständigt mesiga i vissa avseenden av konflikträdsla eller lättja. Den svenska flättjan kan vi döpa den till.

Lyssnar till ett inslag i ekot i eftermiddag. Det fuskas under högskoleprovet. Folk sitter tydligen med mobilerna och fotograferar frågorna. Bilderna messas till någon utomstående som tar rätt på svaren och ringer upp provfuskaren (ljudlöst) och berättar svaren. Fuskaren sitter med hörlurar.

Jag häpnar. Givetvis ska mobiler inte tillåtas under proven. Något så självklart. Men då kränker man förstås någon. Den "personliga friheten är i fara", eller något annat flättjefullt förhållningssätt från de ansvariga.

Vi får det samhälle vi bygger.

*****

4 kommentarer:

Elisabet. sa...

Är det verkligen möjligt?

Bert Bodin sa...

Tyligen. Det ralaterades i Ekot kl 1645 idag.

ElinJ sa...

Ja jag fattar inte hur det har gått till - de gånger jag skrivit provet, senast förra året, var det strikt telefonförbud. Man fick alltså stänga av mobilen och lägga den i väskan som man hade nedanför bordet eller i jackan som hängde innanför dörren. Vid de tentor jag skrivit gick det ett larm om det slogs på en telefon inne på toaletten, vilket jag trodde var en självklarhet även på högskoleprovet. Så hur tusan har de lyckats fuska med hjälp av mobiltelefoner? På bänken får man ha penna, sudd, legitimation och fika/godis.
Ska bli intressant att höra fortsättningen på detta.

Bert Bodin sa...

Tack Elin. Jag trodde knappt mina öron, när jag hörde det i Ekot. Dessutom upprepades det i Rapport.

Men som du beskriver det måste det ju funka.