fredag, oktober 23, 2015

Denna gråmulna morgon ...

.. kan jag förstås inte låta bli att tänka på händelserna i Trollhättan. Nu läser vi om gärningsmannen. Detaljer dyker upp. Han hade högersympatier. Långt åt höger. Han var rätt ensam. Hade växt upp i ett "normalt" hem med mor, far och syskon. Lugn och sympatisk. Grannarna har inget annat än gott att säga om honom.

Men han lämnade spår. I datorn. Där avslöjas att han ägnat väldigt mycket tid framför datorn. Bland annat har han ägnat tid åt spelet Hitman. Det går ut på att göra karriär som massmördare. (!!!)

Men iiiinte blir man påverkad. Nähäääää'då. Det är så oskyldigt sååååååå.

Och jag begriper inte hur folk helt enkelt kan låta bli att tänka.

Och jag begriper inte heller hur en människa kan konstruera sådana, eller liknande "spel". Vad är det för vriden hjärna, som, om jag fick bestämma, skulle låsas in. Inte som straff. Men för en djup utredning på sluten anstalt.

Någon som håller med?

Undanber mig "moralpaniksinsinuationer".

*****

2 kommentarer:

Elisabet. sa...

Jag håller med.

Bert Bodin sa...

Tack, Elisabet. Då är vi två.