lördag, oktober 24, 2015

Inte blev det ...

.. några nya glasögon heller, när vi slumpar in hos optikern. Bara för att spana.

- Alla ser ju likadana ut, säger jag.
Men hittar till slut ett par snygga.

- Har du bokat någon undersökning, frågar den unga tjej som försöker inspirera.
- Nej, inte än.
- Jag tror faktiskt vi har tider kvar idag.
- Lördag hos optikern, muttrar jag lite på skämt.
- Nu klockan ett.
- Okej, säger jag. Lika bra att få det gjort.

Det är en halvtimme kvar, så vi hinner gå på Coop och handla, innan jag går tillbaka.

 - Ser du bättre med den här ....... eller med den här?
 - Med den första, sa jag.
 - Och ser du bättre med den här ....... eller den här?
 - Den andra. Den sista. 
 - Titta på O:et. Ser du att det är grön kant i apparaten.
 - Jo.
 - Ser du bättre med den här, eller den här, med röd kant?

Ja, sådär håller det på en bra stund. Jag inser att optikern är lite lurig, för att jag inte ska inbilla mig. Men till slut kommer konstaterandet.
 - Du behöver inga nya glasögon. I alla fall inte på grund av att du ser sämre. Inte har du glaukom heller och inte mer än små, små, små grumligheter i linsen. Dessutom har du ju skött dina nuvarande glasögon suveränt bra. Finns ju inte en rispa i dem.

Nähä - Nå då'så. Det blev bara 350 spänn för undersökningen. Tack och bock.


***** 

Inga kommentarer: