onsdag, oktober 28, 2015

Öppnar en ny bok ...

.. med en titel som skrämmer mig lite. Att inte vilja se är Jan Guillous fjärde i sviten om 1900-talets Sverige.

Den kom för ett år sedan, så den är egentligen inte ny. Men jag har inte lagt vantarna på den förrän nu. Jag kan tänka mig att titeln anspelar på nazimens härjande i Europa och på så sätt känns den lite kusligt aktuell ...

Vi får se vad jag tycker. Har läst föregångarna och tyckt lite olika om dem. Men en bra historielektion är det. Jag, som aldrig under min skoltid fick lära något om andra världskriget. Så långt "hann" vi aldrig. Kanske var det också för kontroversiellt även på femtiotalet. Stenåldern, däremot läste vi om flera gånger. Har en känsla av att man började om därifrån varje gång man bytte stadium i skolan.

*****

2 kommentarer:

Anki Sandström sa...

Håller med om att det är en bra historielektion. Sedan att det inte är världens mest välskrivna böcker som en del andra där man njuter av språket!

Bert Bodin sa...

Precis. Jag är inte så imponerad av herr Guillou. Men, som sagt, bra lektion.