lördag, oktober 31, 2015

Som vanligt, då

 - Nja, vi får nog strunta i att åka till stugan imorgon.
Vi lyssnar till väderrapporterna på fredagskvällen, sedan vi kommit hem från ett 50-årskalas hos systersonen.
 - Norra Norrland får mulet och underkylt regn, eller snö.

I morse, när vi vaknade såg det inte så muntert ut. Gråväder och blött på marken. Första väderrapporten fem i sju, mässade om det underkylda regnet som vi skulle drabbas av. Vi tog rätt beslut.

Frukost vid åttasnåret. Och ta mig rackarn tittar inte solen fram lite. Hoppsan, tänkte vi, och jag går och spanar från balkongen, som vetter åt andra sidan, mot söder. Inte ett moln.
 - Men va!?
Tittar på väderappen i mobilen och den radarkarta som finns där och som faktiskt SMHI själva är föräldrar till. 
 - Men kolla. Regnvädret har ju passerat vid tretiden i natt! Regnvädret befinner sig nu uppe vid Karesuandotrakten; visserligen i Norra Norrland, men det är 50 mil härifrån. 

Jaha - Vad gör vi nu?

Rask omplanering. Jag säger att jag kan lika gärna vara risig i stugan, som här i stan. Det spelar ingen roll. 
Handlingslista görs upp och Benke ger sig iväg för att fixa den, medan jag förbereder övrig packning. 

Strax efter lunch är vi här på Rånlandet efter en lugn biltur via Rönnbäcks fisk och nödvändiga inköp där. Hälleflundra, röding och gravad lax. Och de goda laxfärsbiffarna, förstås. 

Trakten är bedövande vacker i den låga solen. Det är sju grader varmt. Fullkomligt vindstilla.

Och tilliten till SMHI fick sig en törn igen. Märkligt att de inte ens kan spana på sin egen app, innan de uttalar sig svepande om "Norra Norrland".


*****

2 kommentarer:

Ruta Ett sa...

Åh, där har ni en sån fin lada, som jag tyckte var så exotiska första gången jag åkte bil Gbg-Piteå .De fanns överallt och tycktes utkastade lite på måfå.
Jag hade aldrig sett sådana byggnader förut.

Bert Bodin sa...

Typisk norrbottenslada. Lutande väggar innebar lättare att hindra regn att tränga in till höet som djuren skulle ha.