måndag, februari 08, 2016

Av en slump ...

.. råkade jag hitta ett evenemang inom Norrbotten Media Week som inletts idag. Det såg spännande ut. En filmpremiär. "Välkommen från klockan 17. Föreställningen börjar 18".

Vi bor ju centralt. Alltså 2-10 minuters gångväg från de flesta begivenheter. Just denna låg på tvåminutersavståndet. Ebeneser - en gammal kyrka som gjorts om och legat i träda och gjorts om igen och hade nypremiär i höst. Kultur för hela slanten. Evenemang varje dag.

Det som fångade min uppmärksamhet var Expedition Sweden, en film om tre grabbar, som ger sig ut på en 40-milafärd längs Kungsleden. Från Abisko till Hemavan. Mitt i vintern. En av dem har jag träffat förr. Han är nämligen gift med Maria, som är syster till Lisa som är gift med Robbie, som jag känner från .... ja, det är en så lång historia, men även Lisas och Marias föräldrar känner vi.

Men att han var inblandad, som deltagare och som regissör, var en överraskning. Han stod och tog emot i entrén, men jag antog att han också bara var en nyfiken åskådare.

Filmen handlar alltså om en expedition. De tre deltagarna har olika äventyrskompetens. En är nyazeeländare och har aldrig stått på skidor, en är måttligt vildmarksvan, men Jimmy (regissören och expeditionsledaren) kan det mesta i den där vägen.

Det händer saker hela vägen. Filmen är alltså en dokumentär, men väldigt personligt gjord. Det blir äventyrligt. 30 grader minus i tält. Storm. Men också ljuvligt vackra dagar med sol och vita vidder. Med stor humor och många umbäranden får vi följa stora och små händelser.

De kommer fram, efter 26 dagar och då har de fått byta ut nyazeeländaren mot en fransman efter halva tiden, eftersom NZ-bon kallades tillbaka till sitt jobb därhemma. Han har en viktig position.

Nu är det meningen att filmen ska ut på diverse "marknader" och förhoppningsvis hamnar den hos SVT också. Den är finansierad av Filmpool Nord och en hoper sponsorer och kulturinstanser.

Se filmen om du får möjlighet.

Vi hade en trevlig kväll.

Nu ska jag studera hela veckoprogrammet. Det bjuds kortfilm varje dag klockan 12. Lunch kan intas samtidigt.

Jenny Sjunnesson, Jimmy Sundin och Linus Andersson.
Konfrencier, regissör och expeditionsdeltagare.









*****

Inga kommentarer: