fredag, februari 05, 2016

Hallå - Vad betalar jag ...

.. för, egentligen. Såhär blev det. Den nya teven installerades hemma i stan. Det var ett äventyr. Tog en hiskelig tid, eftersom blanda annat bruksanvisningen var värdelös och hjälpen från alla menyer i teven stundtals obegripliga. Men till slut, med trial-and-error-metoden, lyckades jag få till det. ComHem anslutning och allt.

Den gamla teven (Även om en ettåring inte är särskilt gammal.) fick följa med till Rånlandet istället. Här har vi som sagt bara en egen antenn, utan kopplingar till någon kabeloperatör. Det var ju med bävan jag började mecka med den, och det hela skedde därför mitt på dagen, trots att det var vackert ute. Men jag ville vara säker på att den skulle fungera till fredagsmyset.

Vilken antiklimax det blev. Tjock-TV ut. Smart-TV in. Jag pluggade in kontakten. Jag pluggade in antennsladden. Lät installationsprogrammet sköta sig själv. På tio minuter var allt fixat. Grundutbudet klart. SVT:s alla kanaler. TV4, och 6:an. SVT1 och 2 dessutom i HD. Fyran kan jag vara utan, liksom Sexan.

Men så slog det mig. Hemma betalar jag 179 kronor i månaden för att få digital-tv. Jo, jag får även TV4 i HD, men skräp behöver sällan ses skarpare. Men nu känns det ju som att jag betalar summan, bara för att få TV4 i HD!!!

Visserligen kan jag ratta in en skrälldus minst sagt medioker amerikapropaganda i 170235 kanaler (jag har inte räknat alla, så uppgiften kan vara lite felaktig), men hade jag egen antenn hemma i stan, hade jag inte behövt betala ett enda öre förutom TV-licensen.

Hm!




*****

Inga kommentarer: