onsdag, augusti 24, 2016

Ibland begriper jag ingenting

Läser om en förälder, som anmält barnens skola till skolinspektionen för att barnen får läxor!!!
 - Mina barn ska inte ha läxor.

Vad är det för tjafs. Jo, han tycker att det aldrig skulle accepteras i vuxenlivet att man efter jobbet skulle lära sig saker om jobbet. Typ.

Det må väl vara hänt. Men att jämställa skolarbetet med ett jobb, är väl rätt magstarkt, tycker jag. Till vuxenlivet hör även högskole- och universitetsstudier. Läxor? Jo - I parti och minut. Där ska en hel del fritid ägnas åt att studera vidare, efter de föreläsningar som skett under dagen.

Vore det inte bra att ungdomarna då inte blir totalt överraskade och fattar noll.
 - Va!? Ska jag studera på kvällarna också? Jag är kränkt.

Är det inte också så att en förälder som engagerar sig i sitt barns skolgång, gör det ännu bättre, om man kan hjälpa till med läxorna. Eller åtminstone intressera sig för vad barnen lär sig. Hur ska det gå till om man inte får ta del av ungarnas inlärningsmaterial.

Jag tror dessutom inte att läxorna är så rasande betungande att det inverkar menligt på barnens fritid. Det finns säkert annat som kan väljas bort.

*****

2 kommentarer:

Tredje året i Hjo sa...

Här tycker vi allt väldigt lika faktiskt. Men snart kommer det nog direktiv att föräldrarna inte får hjälpa till med läxor. I jämställdhetens namn.

Bert Bodin sa...

Ja, det måste väl ändå vara bättre att föräldrarna får insyn, även om inte alla inte vill/kan/ids. Men de som tar chansen kommer nog inte att ångra sig, och barnen är förberedda för högre studier på ett bättre sätt.