fredag, augusti 05, 2016

Men Lena ...

Varifrån fick du nu dina krafter? Visst var det Strandlysing som var det rätta svaret i Blomsterkoll XVIII.

Du fick ju kämpa en del. Men till slut blev det rätt.

Grattis! 
Öppna nu champagnen.

Strandlysing är en ovanlig växt i Norrbotten. Det var därför det var lite lurigt att lägga ut den sådär till allmän beskådan. Jag visste då nämligen inte själv vad det var.

I Finland är den vanligare och därför har den vandrat in över gränsen därifrån. Tornedalen är ett tilllhåll för den. Det var också där jag fann den. På Torneälvens strand. I massor. Även om jag vistats där en del har jag förr aldrig råkat få syn på den. Men den här gången blev det.

 
*****

4 kommentarer:

Anonym sa...

Man tackar, så skönt att det blev rätt till slut. Vad gäller läget för lysingen så visste jag ju inte vart du sett den. Drack faktisk upp den sista "Fläderchampagnen" tidigare i afton. Den var fortfarande förvånansvärt god. En fortsatt trivsam afton önskas i Norrland. Själv bor jag ju i södra Sverige ;-) De allra vänligaste hälsningar Lena

Bert Bodin sa...

Det som gäller för mina blomsterkollar är att det ska vara vilda växter, som finns i Norrbottens län.

Önskar dig en trevlig helg också. Men du .... Det där med Norrland kan du skippa. Det är Norrbotten som gäller. ;-)

(Hatar Norrland. Det är så generaliserande, och marginaliserande.)

Anonym sa...

Förlåt, trodde jag gjorde det tydligt med ironin genom att skriva att jag bodde i södra Sverige. Jag vet minsann din inställning till "Norrland" och delar den med dig, så "Västerbottning" som jag är född De allra vänligaste hälsningar Lena

Bert Bodin sa...

Sorry. Missade ironin. Hade förstått om du skrivit Götaland eller Svealand, eftersom de begreppen aldrig används annat än i väderrapporter.

Men nu fick du en pekpinne, som någon annan läsare här förmodligen behöver.

Så då är allt gott och väl.

:-)