torsdag, december 15, 2016

Populärt

Nu har den kända isbanan på Luleås fjärdar öppnats. För promenad, skridsko- eller skidåkning, eller för att cykla. Jag går förbi på en liten avkrok på hemvägen från lunch på stan och är inte riktigt klädd för att ge mig ut på någon längre expedition. Men jag har ju bra utsikt från hamnpromenaden.

Därute står ett tält, och en bil. Något är på gång och när jag kommer hem kan jag på nätet läsa om att det är ett holländskt TV-team som håller på att spela in program för en vetenskaplig serie. Den handlar om skridskoåkning. Två nybörjare ska åka 20 mil i ett "maraton". Det väntas ta 14 timmar av åkande på banan.

Förutom det kommer en del av de holländska skridskomästerskapen i vinter att förläggas just hit. För här finns de isar, som numera ofta är historia på kanalerna i Nederländerna, där tävlingarna normalt äger rum. Men skridskor är fortfarande jättestort i landet, så det vill man inte vara utan.



*****
Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer: