onsdag, januari 18, 2017

Medan ...

.. lunchmjölmållan kokar skrattar jag åt mitt i-landsproblem, som jag traskade iväg till Skattemyndigheten och Pensionsmyndigheten med och fick utrett av B, som glatt tog emot mig. (Inte visste jag att hon jobbar här.)

 - Nu tror jag du tänker fel Bert, sa hon. Det är inte vi som ska dra 30% i skatt. Det är de där andra, som kan kanske också får pengar ifrån. Vi drar bara enligt tabell.
 - Men jösses, sa jag. Jag har tänkt precis tvärtom. Det inser jag ju nu. Men tack för att du vred hjärnan rätt.
Hon skrattar.

I lokalen är det många nysvenskar och jag tänker på alla problem de kanske haft för att komma hit. Men jag funderar också på alla mysterier de måste uppleva med den svenska byråkratin. Positiva och negativa. Det måste vara ett myller av bestämmelser och frågetecken som de behöver hjälp med. 

Och jag, som tycker att det här med pensionen är nog förvirrat. 

Hemma fortsätter jag med lunchen. Snart är mållan färdigkokt och jag börjar fixa tillbehören. 
 - Få se nu ... Lite rödlöksmarmelad, och kanske en sallad på senapskål passar till Jokkmokkskorven (Sveriges godaste.)
Mmmmm ...



*****

4 kommentarer:

Fjärde året i Hjo sa...

Mjölmållan får vara, men jokkmokkskorven låter spännande. Finns den i Hjo tro? Pensionssystemet är som det är. Lovade inte Löfven att ta bort skillnaden i skatt gentemot förvärvsarbetande? Egentligen borde den ligga lägre än så. Där missade Reinfeldt något. Men poängen låg ju i att det skulle löna sig att arbeta. Men ändå...

Bert Bodin sa...

Åhå - Så du gillar inte Quinoa?

Ja, jag trodde jag skulle få mer i pension i år. Inte mindre.

Jokkmokkskorv finns "i hela landet", sägs det.

Fjärde året i Hjo sa...

Quinoa stod det inget om i inlägget. Mjölmålla stod det.

Bert Bodin sa...

Här kan du lära dig:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Quinoa?wprov=sfla1

Och hur är det med senapskålen då?