tisdag, februari 28, 2017

Mot Antarktis

 - Vad gör du, när du nu är ledig.
Den vanliga frågan fick jag av den före detta kollegan. (Se föregående inlägg!)
 - Ja, ikväll ska jag gå på en föreläsning på Vetenskapens hus. Om Antarktis.

Så blev det. Tomas Öberg, känd radioröst, fotograf, journalist, författare härifrån skulle tala om sin resa till Antarktis. Det var Norrbottens ornitologiska förening som stod som arrangör, så det blev förstås lite fågelinriktat.

Mycket folk. Fina bilder. Bra berättat om en resa jag själv skulle kunna tänka mig, om jag hade pengarna som krävs. Eller så tar jag mig råd. Men då har vi ju det där med flera dygn ute på hav, som mestadels gästas av storm. Nja - Det där får man nog tänka över en gång till.

Från Argentina gick turen via Falklandsöarna, till Sydgeorgien innan landstigning på Antarktiska halvön. En månad var han borta. Med kända forskare som guider. Vilken resa!


*****

Inga kommentarer: