måndag, februari 20, 2017

Nya vägar

Idag tog vi långa rundan igen. Men en annan än den vi brukar ta. Vi gick norrut. Mot Boden, som vi skämtade om, när vi träffade Hotel Clarion Senses, försäljningschef på väg hem.
 - Vad ni ser sportiga ut, sa han. Riktiga frisksportare.
 - Ja, vi har varit ute och gått. Till Boden. Och sen hem på älvens is, sa jag.
Han trodde mig inte.
 - Jodå, sa jag. Du borde prova själv nå'n gång.

Vi gick ut mot Mjölkudden och hamnade i den högväxta skog som finns där inte långt från villorna längs stranden. Det kändes som att vandra i en katedral. Jag förundrades lite över att jag aldrig satt min fot just där, trots att Mjölkudden är ett av de närmaste bostadsområdena utanför absoluta stadskärnan. Här var det lantlig idyll och sommarstugeområde, när jag var barn. Nu sedan länge en stadsdel med tusentals innevånare. Och en del skog, som sagt.

Ut på isen kommer vi förstås. Som vanligt. Det är kallt och vackert. Grådisigt, men skönt.

Lunchen sitter bra, när vi kommer hem igen.

Gültzauudden från norr. Innerstans nordvästligaste hörn.


*****

2 kommentarer:

Babsan sa...

På Gültsaudden dansade min mor som ung.

Bert Bodin sa...

Det är ett omtyckt område i stan. En naturpark som är väldigt central. Någon dansbana finns inte, men parken används för diverse musikfester och liknande. Dessutom är badplatsen populär.