torsdag, februari 16, 2017

Såhär på kvällskvisten ...

.. läser jag dagens DN. Ofta blir det "kvällstidning" för mig. Det känns som det är då jag har tid.

Tydligen har vår inrikesminister Ygeman hamnat i ett litet blåsväder ("Röster från vänster till höger upprördes över ministerns budskap och menade att det var ett sätt att skylla ifrån sig.") bland övriga politiker från olika läger. Orsaken är att han vid ett besök i Malmö lägger en del av ansvaret för våldet på folket. Folket i allmänhet.

Jag kan köpa hans resonemang.  Åtminstone delvis.

Vanligtvis brukar "folket" anklaga politikerna för sakernas tillstånd. I de flesta lägen, som kan betecknas som negativa, alltså. Mer sällan är det politikers förtjänst, när något går bra.

Amanda Sokolnicki skriver bra i dagens tidning. Hon sammanfattar det hela, och menar i likhet med Ygeman att vi alla kan vara delaktiga i problemet. Var och en på något litet sätt.

Jag kan erkänna lite egen skuld efter en händelse på ett fik där jag satt och tog en kopp kaffe idag. Några bord från mig satt en ung tjej i 17-18-årsåldern. Han var hela tiden strängt upptagen med att sminka sig. Runt henne dök flera lite lufsiga killar upp. En av dem verkade vara en närmare bekant. Men kompisar var de inte. De grälade. Rätt högljudda blev de ibland. Men så lugnade det ner sig, bara för att blossa upp igen några minuter senare. Jag fick mer och mer intrycket att de var påtända av någon drog. Ibland försvann hela killgänget och bara den närmaste och grälande "kompisen" blev kvar. Men även han försvann ibland ut, bara för att återkomma tio minuter senare. Och så var grälet igång igen. Tjejen sminkade sig hela tiden.

Det blev lite obehaglig stämning ibland. Det var många omkring som tystnade och sneglade mot paret. Men borde vi ha gjort mera? Borde jag ha lagt mig i? Vad skulle det ha lett till. Kanske hade de insett att vi lagt märke till dem. Kanske skulle de skämmas. Eller också hade jag åkt på en smäll. Jag vet inte.

De två drog iväg efter någon halvtimme. Det blev lugnt.

*****

Inga kommentarer: