tisdag, februari 07, 2017

Tänk att jag var först

Ibland är jag lite duktigare än jag själv anar. Heja, heja!

Idag hörde jag Vetenskapsradion i P1. Där ställde reportern en fråga, som jag förgäves sökt svar på ett par gånger; varifrån kommer vinterkräksjukan.
 - Jag menar, för 15-20 år sedan hörde man aldrig talas om någon sådan, sa reportern.
 - Nej - Det stämmer. Den är nyare än så. Men egentligen vet vi inte vad den beror på, sa statsepidemiologen.

Resonemanget fortsatte, och teorin var att det kunde vara ett magsjukevirus som funnits tidigare, men som nu förändrats och blivit mera aggressivt.
 - Men som nu, då vi får stänga hela avdelningar på sjukhuset, eller i skolor och förskolor. Det förekom aldrig förr. Dessutom är det här en mer eller mindre svensk företeelse. I t.ex. Norge finns inga "vågor" av vinterkräksjuka, trots att de har ungefär samma klimat som vi.

Jag kan bara konstatera att gåtan kvarstår, men att jag åtminstone har varit vaken och reagerat, varit nyfiken, och undrat, men aldrig fått något bra svar.

Förrän nu. Och jag har haft delvis rätt.

*****
Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Inga kommentarer: