måndag, februari 27, 2017

Vi har ett resultat

Sista helgen i januari ägde årets vinterfågelräkning rum. Där gäller det att räkna fåglar, som besöker hemma vid knuten. Jag har deltagit nästan varje år, sedan 2008 åtminstone. Resultaten som redovisas blir pusselbitar, som blir en helhet, när man ser det över tid. Hur förändras arterna. Klimatorsaker? Sjukdomar?

Årets lista  kom häromdagen. Den visar en överraskande avvikelse. Sidensvansen. I övrigt är det väl ungefär som vanligt.

Detta gäller för Sverige:


Årets lista från mig hittar du här.

En del av mina resultat från Rånlandet tidigare år..

(Usch, vilket oinspirerat inlägg det här blev. Torrfakta bara.)

*****

2 kommentarer:

Anonym sa...

Torrfakta är inte att förakta. Det jag vet om fåglar ryms i en fingerborg, men sidensvansen är ju speciell med sitt ringande läte, särskilt när de lyfter i stora flockar från träd till träd, det ser riktigt maffigt ut. I år har jag knappt sett till några, vad det nu kan bero på.Läste för länge sedan om att de äter sig berusade på rönnbär. Kanske de dragit sig undan här i år för att nyktra till? ;-)

Bert Bodin sa...

Ja - De var inte hos mig heller. Kanske hos Betty Ford? :-)