onsdag, mars 22, 2017

Saknat ord

Språkintresset har funnits hos mig sedan barnsben, vågar jag hävda. Och i vuxen ålder har jag ofta blivit korad till språkpolis. Det är en titel jag bär med högburet huvud.

Trots mitt intresse, trots min rätt goda kunskaper (tycker jag), så råkar jag då och då ut för att använda ord, som jag tycker är riktiga, men som visar sig sakna grund, eller existensberättigande.

I mitt förra inlägg skrev jag såhär: "Det senaste året måste ha varit ett av de mest noterbara...". Egentligen ville jag att det sist skulle stå "bemärkansvärda". Varifrån jag fått det ordet vet jag inte, men för mig är det rätt naturligt, om än rätt ovanligt.

Men nu finns det inte i SAOL och då fick det, åtminstone denna gång, stryka på foten.

Vad tycker du om ordet bemärkansvärd?

*****
PS. Hittade ordet i SAOB efter ny efterforskning och envishet. Det finns. Eller fanns. Och det betydde exakt det jag menade. 

Inga kommentarer: