onsdag, mars 15, 2017

Snabbast hittills

Hade flimmerkänning igår kväll. Det gick över och natten var lugn. Men bara till halv fem, då jag vaknade av hög puls. Uppåt 90 slag i minuten är inte min vanliga takt, tack och lov.

Lyckades somna om, men pulsen var hög även vid frukost. Därför åkte jag in på akuten. Min vilopuls ligger ju kring 50 normalt.

Som vanligt blev jag snabbt och vänligt välkomnad och inkopplad av trevliga sköterskor, Lina och Mats. Dessutom slöt en läkare upp nästan direkt, vilket är ovanligt. Efter EKG, blodtryck och "förhör" skjutsades jag in på en akutsal för mera provtagning. Oerhört effektivt. Allt analyserades snabbt och efter att ha väntat en halvtimme, blev jag frisläppt.
- Du är alldeles för frisk, skrattade läkaren. Alla prover ser tipptopp ut. Ditt hjärta är friskt, saltbalans i ordning. Nä, vi gör ingen vidare åtgärd.

Pulsen nere på 65. Blodtrycket tillbaka på sin vanliga nivå 124/72.
- Jag är lur på att du kan ha nå't tillfälligt virus, som kan påverka hjärtat. Men börjar det komma tillbaka flera gånger i veckan så får du höra av dig. Vi har bra hjälp i så fall.

Efter två timmar sitter jag på bussen hem genom ett gnistrande vitt, soligt och lantligt landskap.

Stannar och tar en cortado på stan innan jag låter dagen gå vidare. Det är jag värd.

*****

2 kommentarer:

Babsan sa...

Men huuva.Vad berir det på?

Bert Bodin sa...

Vart tog den stygga lilla loppan vägen?
Ingen som vet.
Ingen som vet.