onsdag, april 19, 2017

Enkelt

Vad hittar jag på till lunch, då? Ibland är det lite knepigt. Ibland är det förskräckligt enkelt.

Ur frysen tar jag hand om lämpligt stor broccolistam, som blivit över efter att jag vid något annat tillfälle använt "buketterna". Låt tina till hälften. Det är lättare att skiva den då.

Koka broccoliskivorna snabbt (någon dryg minut, bara) i lättsaltat vatten. Mixa därefter till den konsistens du vill ha. Jag har gärna kvar lite "tuggmotstånd". Fortsätt koka på svag värme.

Sedan tillsatte jag en liten rödlök som jag hackat.
En matsked grönsaksfond vispas ned.

Sedan tillsatte jag lite (½ dl) filmjölk, för lite syra. Späd med ytterligare mjölk till soppan får önskad konsistens. Råkar du hälla i för mycket, kan du reda med lite idealmjöl.

Krydda med salt och peppar. Jag tillsatte också en liten slatt riven Västerbottensost, som blivit kvar. Kanske en halv deciliter, men troligen mindre än så.

Valfritt: Tillsätt tärnad bacon. Jag valde världens godaste falukorv istället. Jokkmokkskorv i tärningar.


Jag gjorde alltså en portion. Det tog högst en kvart.

Behöver jag säga att det blev jättegott.





*****
Du hittar fler recept här i högermarginalen.

1 kommentar:

Benke sa...

Det ser gott ut. Ska prova.