tisdag, april 18, 2017

Jag måste säga ...

.. att trots allt (Tänker på världsläget.), så finns det en del som funkar alldeles utmärkt i vardagen.

Idag skulle jag fylla på mitt medicinförråd med den där mystiska medicinen, som nästan inte finns. Den verkar i alla fall väldigt ovanlig och mitt närmaste apotek hade den inte hemma. Tur att jag var ute i tid, det vill säga innan jag hade helt tomt i lagret. ("Det är en förmaksflimmermedicin, som bara kan ges till folk med friska hjärtan", sa läkaren. Häpp, tänkte jag.)

Nu var det så att första gången skrevs receptet ut på förpackning med 60 tabletter. Sådana förpackningar finns inte, så den snälla apotekspersonalen medgav att jag fick 100-tablettsask. Därför har det nu inför sista uttaget blivit bara 40 tabletter kvar i "kvoten". Och det funkar ju då inte.

Ett nytt recept måste fixas.
 - Jäklar, vilket krångel, tänkte jag, ovan som jag är med medicinhantering.
Men så kom jag ihåg att sajten 1177.se har något som heter "Förnyelse av recept". Sagt och gjort. Jag gick in där och kunde logga in. Visst gick det lite trögt, men tillslut hittade jag vägen till sidan och gjorde min beställning. Sedan gick jag till Coop för att köpa mat.

Där fick jag ett SMS.
"Du har fått ett svar från 1177.se", stod det. Så när jag kom hem gick jag in på sidan igen. I inkorgen låg ett meddelande:
Ditt recept är nu förnyat och du kan hämta ut din medicin om två dagar på valfritt apotek.
Med vänlig hälsning
Carina 
Sjuksköterska 

Snabbt och elegant.

Sedan var det ju det där med skatten. 11000 kronor i restskatt är ju inte så kul. Men så är det. Alltså behöver jag justera mitt skatteavdrag. Det dras för lite. Medger att det kanske varit lite konstigt förra året, då jag jobbade första halvåret och tog ut pension under andra delen.
 - Jag går till Skattemyndigheten, tänkte jag.
Där i det nya kombinerade Skatte-, Pensionsmyndigheten och Försäkringskassa-kontoret blir man glatt och vänligt emottagen. Snabbt går det. Jag förklarade mitt ärende för en kille, som genast förstod vad jag ville.
 - Då ska jag visa dig. Vi går till datorn här.
Han tänkte väl att nu ska farbror få lära sig hur man gör. Och jag hade inte tänkt mig för. Naturligtvis kan man göra skattejusteringar på datorn.
Nåväl. Jag lät honom hållas. En stund.
 - Har du ett så kallat Bank-ID, frågade han.
 - Javisst! Mobilt, sa jag.
Han hajade till. Hade tydligen inte förväntat sig sådana moderniteter av mig. Men jag loggade in elegant och snabbt och kunde justera skatteavdraget enligt min plan. Han stod bredvid och övervakade. På tre minuter var det klart.
 - Jaha, sa jag. Var det så enkelt?
 - Jo, sa han, och lät nästan lite besviken. Han hade ju inte fått lära mig så mycket.
 - Ja, det där hade jag ju kunnat göra hemma, sa jag men tackade för servicen ändå. Jag blev ju i alla fall glatt och trevligt bemött.

Och jag fick betala lite mer i skatt. Någon ska ju hålla landet på fötter.

*****

2 kommentarer:

Turtlan sa...

Tack för skattebidraget hälsar kanske Stefan ;-)

Jovisst, 1177 är superbt. Synd att fler inte kommit på det. Bra för oss i vården också. Så mera sånt!

Bert Bodin sa...

Tycker det är suveränt bra. Men jag tror inte alla landsting eller regioner är anslutna ännu.