tisdag, maj 30, 2017

Så blir han förmodligen ...

.. frikänd efter 13 år. Kaj Linna, lulegrabben som suttit inne för ett märkligt mord i byn Kalamark.

Värst vad våra mordutredare verkar ha dabbat sig. Först Kevinfallet och också detta med Kalamarksmordet. När man gått tillbaka och synat arbetet har brister blottlagts. Det verkar som att man bara velat ha jobbet gjort.

Kaj Linna känner jag inte. Men när jag var yngre och mer ute i svängen än nu (Inte så himla stor skillnad, förstås!), så var han det också. Han fanns där i kompisgäng, där jag kände någon. Vet bara att jag ofta tyckte han verkade sympatisk. Lite blyg, lite i bakgrunden. Jag visste inte ens vad han hette och blev rent förskräckt när namnet och bilden dök upp i tidningar och TV. Det var svårt att förstå.

Undrar hur det känns för honom nu? Fri vid 55 års ålder. Jobb? Familj? Jo, han har ju en syster och han har barn. Och är han nu frikänd bör han väl få ett skadestånd, som täcker upp för förlorade arbetsinkomster. Vi får väl se hur det blir med det.

*****

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är rädd att det finns fler fall som gått till för snabb och slarvig utredning, för att sedan leda till en fällande dom.Det här är ju bara 2 fall som gått till granskning.OM det nu skulle vara så att Kaj Linna är oskyldig är det ju en skrämmande tanke att den verklige mördaren är kvar därute.Och fallet Kevin är bara så tragiskt att man får ont i magen.

Bert Bodin sa...

Så känns det. Och med tanke på en del fakta kring Kalamarksmordet som är helt "bort-i-tok", och som visar att Linna befann sig 9 mil från den byn någon timme före mordet och att vägarna till Kalamark var "sällsynt dåliga på grund av tjällossning", så kan kan inte ha hunnit dit på den korta tiden. Det verkar helt omöjligt.