lördag, juni 17, 2017

Hur många gånger ...

.. ser du en och samma trailer i SVT? Jag är så innerligt less på detta träjlande mellan varje program. Råkar man se tre olika program samma kväll (Det händer.) så skulle jag säga att jag sett Sanna Nielsen gå och duka det där "allsångsbordet" fyra gånger. Innan första programmet startar, mellan programmen och slutligen innan man hunnit trycka av teven efter det sista.

Jag skrev till SVT och berättade att jag får intrycket att de tror vi är imbecilla som ännu inte fattat att Sanna kliver upp på scenen den 27 juni.

I svaret jag fick (av standardtyp, vilket får mig att inse att det inte är första gången de får klagomål) ligger en länk till deras trailerpolicy.

Bland annat påstås där att majoriteten av tittarna ser en trailer 1-2 gånger. (!!!) Inte per kväll, utan överhuvudtaget.

SVT har tydligen inte särskilt trogna kunder.

Därför frågar jag dig: Hur många gånger tror du att du sett t.ex trailern för Allsång på Skansen?

*****

10 kommentarer:

Cecilia N sa...

Betydligt fler gånger än svt tror iaf. Och jag är inte speciellt tv-bunden.

Bert Bodin sa...

Precis. Jag är i och för sig trogen SVT, men väljer rätt noggrant och har TV-fria kvällar emellanåt. T.ex. i fredags. Ändå har jag sett den där trailern minst 10-15 gånger. Liksom flera andra trailrar förstås.

Det är ju för att slippa "reklam" som man väljer SVT. Och då blir det såhär istället. Usch!

Gunnel sa...

Blundar och tänker på annat under det eviga bluddrandet mellan programmen. Men allsångsreklamen är omöjlig att undgå.

Bert Bodin sa...

Se där! Nu är vi tre. 😉

Såhär skrev jag till SVT i ett uppföljande mess:

Hej igen!
Tack för svar.
Men om ni, som det står i er trailerpolicy, tror att majoriteten av tittarna ser en trailer 1-2 gånger, har ni ingen trogen kundkrets, vilket är beklagligt.
Jag har sett Allsångstrailern 4 gånger bara ikväll!!!
Risken finns att man missar programmen det trailas om, när de väl sänds. Man tror det är trailern för trettiosjunde gången. Och stänger av.
Mvh
Bert

Och fick ett svar med lite medhåll:

Hej Bert! På sätt och vis har du rätt. Vissa målgrupper har lägre trohet, men det är dessa som vi måste nå genom att informera om vårt utbud. Vi har många utmaningar bland människor "mitt i livet" där många saker vid sidan av TV kräver sin uppmärksamhet. Om vi inte kan bygga högre trohet i dessa målgrupper, så riskerar vi att förlora vår plats som hela Sveriges TV-kanal. Baksidan av myntet blir då att de som redan är oss trogna får för mycket av budskapen. Men det vi kan göra och ständigt jobbar med är att göra dessa trailers så varierade, och underhållande som möjlighet för att de ändå skall kunna se som en naturlig del av kanalens utbud. /Uffe

Allmycke sa...

Jag använder knappen som stänger ner ljudet flitigt - fast då måste jag ju hålla ett öga på TV:n så att jag inte missar början av programmet jag vill se...

Bert Bodin sa...

Du är flitig du. 🤔

norbergianblue sa...

Verkligen ett otyg med dessa trailers, och lika illa med programmen i reklamkanalerna, där man får se ett avslöjande avsnitt av vad som ska hända EFTER reklamen, vilket gör att man inte behöver titta så mycket längre och och gör bäst i att byta kanal.

Bert Bodin sa...

Det är nog ett tecken i tiden. Allt ska kunna ses. Gärna i förväg via play-funktioner etc. Det är väl för att man ska hinna så många serier som möjligt innan man dör. Åsså nättflix ....

Anonym sa...

Jag är också urless på dessa trailers! Som du skriver, tror man sig redan ha sett programmet när det sänds. Eller också ser jag det inte för jag är så trött på trailern. Och varför måste man visa samma flera gånger samma kväll!?? Jag brukar inte se Allsång på Skansen och tänker inte göra det nu heller. ellem

Bert Bodin sa...

Man blir lite trött.