tisdag, juni 13, 2017

Mellan hägg och syren

Nej, vår syren blommar inte ännu. Långt därifrån. Inte heller blommar vår hägg. För vi äger ingen.
Däremot blommar andras häggar för fullt. Det är alltså den tiden på året. Lite senare än vanligt. Vår syren är av den senblommande sorten, men i år tror jag den kommer att slå rekord i senfärdighet.

Däremot är det alltså högsäsong, inte bara för häggen, men för maskrosor och åkersenap. Av många ansedda som ogräs. Men i massverkan riktigt vackert. Som planterat! Till exempel längs den så kallade Varvsleden mot södra stadsfjärden.

 - Varv, tänker du.
Jo, det är nämligen så att Luleå en gång i tiden var Sveriges största varvsstad. Alltså, staden kanske inte var så stor, men varvindustrin var stor och till och med störst i landet.


Jag går längs Varvsleden och fortsätter ut till bostadsområdet Varvet. Längs vattnet är det parkanläggning runt halva innerstan. Folk sitter här och där. Grillar på grillplatserna. Leker med barn. Solar. Här och där finns små sandstränder. På min promenad räknade jag in inte mindre än tio stycken, när jag rundar Gültzauudden och vänder åter förbi teaterhögskolan och teatern.

Sommarluleå är fint!

Den sjunde stranden
Hjääääääääälp! Ett moln.

*****

Inga kommentarer: