lördag, augusti 26, 2017

Bra förslag

Det där med TV-avgift är ett rött skynke för många. Men trots det är det många som tycker det är värt pengarna med public service och betalar. Till och med i ökande grad, sedan några år.

Nu vill regeringen göra om systemet. De vill ta betalt via skattsedeln. Det har varit ett annat rött skynke för många.
 - Varför ska jag betala. Jag tittar ju aldrig på SVT.
Vad dessa människor glömmer, är att de betalar för alla skräp-/reklamkanaler varenda gång de betalar för en vara de köper. För ingenting är gratis.

Nu undrar de tveksamma om inte en skatt gör att pengar försvinner till något annat än det var tänkt. Men i fallet med TV-avgiften ska den "öronmärkas". Den ska alltså inte gå in i den stora skattkistan, utan läggas i en börs för sig, för att användas blott och bart till public servicemedia. Dessutom skulle den baseras på vars och ens inkomst. Desom tjänar mer betatlar mer än den som tjänar mindre.

Förslaget är utmärkt, tycker jag. Jag har i och för sig med glädje betala licens i alla vuxna år utan att klaga. Tvärtom. Sedan de kommersiella kanalerna kom har jag uppskattat SR och SVT ännu mer.

Så jag är för det nya förslaget.

*****

Inga kommentarer: