måndag, augusti 14, 2017

Tokig

Vaknar några minuter före klockan sex. Inte av något ljud. Det verkar vara lugnt utanför på gatorna.

Nej istället är det en melodi, som upprepas i min hjärna. Förmodligen ingår musiken i någon av de "filmer" som numera visas i mitt huvud nattetid. Det är någon av mina mediciner som lär vara orsaken till föreställningarna. "Kan ge mardrömmar", enligt bipacksedeln.

Nu har jag inte haft några hemska drömmar. Tvärtom, faktiskt. Men drömmarna har blivit fler och definitivt mer detaljrika, med riktiga dialoger eller fullt läsbara boksidor till exempel. Ofta roliga.

Men just detta, som jag vaknade av idag, kan nog utvecklas till en mardröm. Jag får inte melodislingan ur huvudet. Och jag vet inte vad det är för melodi. Det är ett omtag av en refräng. Du vet en sådan där tonartshöjning. Det är en något raspig kvinnoröst, som går igång precis när filmens eftertexter visas.

I en värld full av ... Och där vaknar jag med melodislingan fasttejpad på hjärnbarken.

Nu, flera timmar senare snurrar den på fortfarande. ... I en värld full av .... ienvärldfullav ... ienvärldfullav ....

.. ja, vadå? Dårar ... blommor ... cyklar ... måsar ... viner ... lampor ... flygplan ... stjärnor ... soffor ... brunnar ... floder ... sopor ... ja, jag vet inte.

Hjäääääääälp!

*****

4 kommentarer:

Rexxie sa...

I en värld full av liv?

I en värld full av liv
Allt förenas här
Som en cirkel sluts
Av kärlekskraft
Alla har en plats
Allting har en mening
Det är vår värld
En värld full av liv

Rexxie sa...

...eller kanske "En värld full av strider" (Jon Henrik Fjällgren feat Aninia)...

Så, antingen har du tittat på Lejonkungen eller så har du hakat upp dig på schlagerfestivalen... :-)

Bert Bodin sa...

Tack terapeut Rexxie.
Du räddade mig. Det var mellon som ställde till det. Lejonkungen har jag aldrig sett.

Nu försvann den efterhängsna slingan.

🤣

Elisabet. sa...

Säg vad inte herr Nilsson kan ....!