söndag, oktober 08, 2017

Är det inte det ena ...

.. så är det det andra. Det visar om inte annat höstpromenadens naturutsmyckningar. Undrar hur det kommer sig att den ena rönnen är helt gul och den andra ser ut som mitt i sommaren, undantaget bären. Jag måste försöka komma ihåg detta och kontrollera om det ser ut såhär varje höst.



En annan rönn stod ett tiotal meter ifrån de där två. Den var helt kal. Också här undantaget bären. Nu vet jag inte om det blir mycket snö, eller lite snö i vinter. Detta blir ännu en uppgift att kolla nästa höst. Tappar samma rönn bladen först av alla.

Somliga hävdar ju att många bär gör att det blir lite snö, eftersom trädet inte ska behöva bära dubbla bördor.




Andra hävdar tvärtom. Mycket bär. Mycket snö. Mängden bär beror på att fåglarna behöver mer mat.

Det finns mycket att forska om.

*****

5 kommentarer:

Ingela sa...

När träden börjar gulna beror ju på hur länge dagsljuset varar. Men det varierar, och bland de träd jag "känner" väl så är det alltid samma träd som gulnar först och tappar löven först. Vet inte varför det är så. Är de självsådda så borde det inte vara nån skillnad. Men om trädet är planterat och har "fel" proveniens så har de en genetisk programmering som gör att det inte riktigt fungerar som det ska. Träd med sydlig proveniens har kvar löven längre fast de växer i norr. Det kan bli problematiskt, t.ex. om det kommer mycket snö och trädet står med full lövkrona. Då blir det lätt för tungt och grenar och kvistar knäcks och trädet skadas. Där jag bor nu finns det en vacker pil alldeles utanför loftgången vid min dörr. Den behåller löven länge på hösten och jag håller tummarna att det inte ska snöa så mycket, i alla fall inte våt snö, så länge löven sitter kvar. Pilarna knäcks ju så lätt ändå.

Bert Bodin sa...

@Ingela.
Jag vet ju inte om de där är planterade eller självsådda. Men det lutar kanske åt det tidigare. Men konstigt då att man använt plantor från två olika "källor". Om man nu inte medvetet försökt komma åt precis den här effekten, förstås.

Ingela sa...

Verkar lite överarbetat, i så fall. Står de här rönnarna på nåt särskilt exponerat ställe?

Bert Bodin sa...

@Ingela.
De står på älvstranden, bland andra träd. Visserligen är området välansat i övrigt, men jag tror inte träden har planterats.

Ingela sa...

Då får vi se vem som först hittar någon att fråga om vad detta fenomen beror på. Eller googla.