tisdag, oktober 17, 2017

Dubbelt upp

Jag har börjat reagera över en språkförändring, som verkar sprida sig. Och det har inget att göra med invandrare. De klarar nog det här bättre än många svenskar, om de har skött sig på SFI-lektionerna.

Det jag menar är de dubbla perfektformerna. Jag tror inte att det är dialektalt. Vår landshövding bor visserligen här i Luleå, men han kommer inte ursprungligen härifrån. I en intervju idag sa han:
 - Det hade vi kunnat gjort.

Det är precis det där jag menar. Meningen får dubbla perfektformer.

Han skulle haft skördat potatisen om det inte skulle haft regnat så mycket den senaste tiden.

Hon hade velat köpt nya skor, men hade inte råd.

Du hade inte behövt ljugit om det.

Jo. Det är konstruerade exempel. Men jag lovar ... De blir vanligare och vanligare.
Snart har du också börjat hört det, blivit van, och slutat reagerat över det.

*****
Läs även andra bloggares åsikter om , ,

3 kommentarer:

Ruta Ett sa...

Hiskeligt! om du frågar mig!

Bert Bodin sa...

@Ruta Ett.
Men du har hört symptomen, va?

Ruta Ett sa...

Jajamen...!