tisdag, oktober 03, 2017

Renoveringsobjekt

Den här veckan har av slump blivit renoveringsvecka. Av mig, alltså. Kanske hör det till hösten. Och det är väl lika bra att få det gjort.

Så idag blev det synundersökning. Det är väl okej. Synen hade försämrats lite både på långt och nära håll. Men mitt synfel är egentligen rätt blygsamt. Astigmatism på ena ögat har jag alltid haft. Den hade också "flyttat"(???) sig lite. Att få ögontrycket mätt, är också bra. Jag har glaukom i släkten, så jag bör hålla koll. Det var inga problem idag.

Det värsta är ju att välja båge till de nya glasen. Uj uj vad svårt det är. När jag väl bestämt mig och glasen skulle mätas in gällde en ny metod. Förr fick man ta på sig provglasögonen, titta optikern djupt i ögonen och så ritade hen på glasen. Det gällde väl att pricka in var pupillen hamnar.

Nu fick jag istället ställa mig framför en specialspegel.
 - Stå med armarna rakt ner. Slappna av. Stå som du brukar. Och så tittar du på den där pricken.
 - Oj. Nu ser jag ju ut som pappa, konstaterade jag.
 - Jaså. Ja det är lite retro över den där bågen.

Snart var det klart. På en dryg vecka ska jag se bra ut igen. Och jäklar vad jag ska se.

Resten av veckan innebär mer renovering. Imorgon blir det årlig tandläkarkoll. Där hoppas jag förstås att det ska gå som det gjorde förra året.
 - Näe - Här behöver vi inte göra nånting, sa Åke tandläkare då.

Det är morgonens projekt. På eftermiddagen blir det frisörbesök, som alltid ungefär var sjätte vecka.

Det är väl lika bra jag tar Gör om migGo'kväll på torsdag också, så är jag redo att möta världen sedan.

*****

Inga kommentarer: