tisdag, oktober 24, 2017

Vad är det jag inte fattar

Nu ska alla skolbarn lära sig programmera. Så sägs det i varje fall. Och det ska ske snabbt. Från hösten 2018.

Men nu signalerar lärarna att de känner sig osäkra. Jag förstår dem. De har inte kompetensen. Förstås. Precis som om det skulle bestämmas att alla barn plötsligt ska lära sig bhutanska eller swahili skulle kräva lärare som behärskar språken, måste ju motsvarande gälla för programmering. Är det så svårt att förstå.

Sedan kan jag undra varför alla, dvs. alla behöver kunna programmera. Ska alla jobba med det i framtiden? Så lät det i en intervju i Rapport ikväll.

Men det är väl något som en gamling som jag inte fattar. Jag som jobbat med datorer på ett eller annat sätt sedan 1971, utan att ägna mig åt programmering i någon större omfattning.

Men det är klart. Alla ska väl spela dataspel på proffsbasis om sisådär 15 år. Ja, när de inte programmerar, förstås.

Tänkte inte på det.

*****

2 kommentarer:

Rexxie sa...

Jag jobbar hela dagarna med att utveckla talsvarsprogram för telefonväxlar, och programmerar inte det minsta! Jag kan googla och klippa-och-klistra de gånger det behövs kompletteras med lite Java.

:-)

Bert Bodin sa...

@Rexxie.
Ja, jag har jobbat med diverse saker parallellt, eller inom mitt ordinarie jobb. Programmerat om flygbiljettskrivare (på den tiden flygbiljetter fanns), HTML-kodning, byggnad av hemsidor, kundportaler. Vill minnas att jag använde något som hette SQL-kodning på 90-talet också.

Egentligen borde jag ha haft en betydligt högre lön. Det inser jag nu. För inget av det där var något som egentligen inte fanns i min arbetsbeskrivning. Det bara blev. För att jag är så oerhört intelligent, förmodligen. ;-)