tisdag, november 28, 2017

Vad gör du ...

.. på dagarna, Bert? Den frågan ställs till mig rätt ofta. Och oftast av personer som jobbar,  förstås. Kanske finns ett spår av avund. Men ibland verkar det som om de tycker att det är otroligt att man kan få tiden att gå, när man jämt är ledig.

Det går utmärkt. Inga problem alls, faktiskt. Här är dagens aktivitetslista:
  • 0650 Äter frukost och läser tidning och lyssnar på radion, med mera.
  • 0800 Diverse toalettbestyr. Bara tandborstningen tar ju två minuter, men jag duschar inte.
  • 0815 Drar på mig träningskläderna, och går iväg till gymet.
  • 0818 Ankommer gymet och checkar in.
  • 0820 En kvart på löpbandet för att värma upp.
  • 0835 Fortsätter med mitt program.
  • 0930 Avslutar och går hem. Träffar Lexus och Ängla. Förstnämnde är en korsning mellan en golden retriever och en grönländare. Ängla är en dvärgpudel. Bor i samma hus som vi, med matte och husse.
  • 0932 Passar på att gå till tvättstugan och laddar två maskiner
  • 0938 Steppar in i duschen.
  • 0945 Diverse hudvård.
  • 0950 Klär mig.
  • 0953 Fixar kaffe, lyssnar på radio. Slappar.
  • 1050 Går till tvättstugan och hänger tvätt.
  • 1102 Promenerar till Bistro Norrland för att äta lunch.
  • 1110 Beställer en sej med rödbetscouscous och betalar 110 kronor
  • 1117 Äter sallad från salladsbuffén medan jag väntar på maten.
  • 1118 Kompis Anders ringer och undrar om jag äter lunch någonstans. Jag bekräftar. Han kommer lite senare.
  • 1126 Fisken kommer in, snyggt upplagd. Servitör Anders (inte samma Anders som ovan, alltså.) som är gift med en f.d. kollega till mig, står och stryker servetter bakom bardisken.      -Säg inget till Gunilla. Då får jag stryka allt hemma också, manar han mig. Jag lovar inget. 
  • 1137 Anders (lunchkompisen) anländer. Vi käkar vidare och pratar. Bestämmer en del om framtiden. 
  • 1201 Dricker kaffe. Äter en sandkaka och en hallongrotta till. Pratar.
  • 1227 Vi bryter upp. Beställer bord till den 14 dec klockan 17 för middag före teaterföreställningen som vi ska se den kvällen. Norrbottensteatern finns i samma byggnad som restaurangen. 
  • 1232 Vi promenerar in mot Storgatan. Anders stannar vid en skoaffär. Ska betala en skuld för ett par skor som lånats hem till hans mor och som hon bestämde sig för att behålla. Jag går vidare.
  • 1240 Laddar en 40-gradare och viker den tvätt som blivit torr. 
  • 1258 Tar ner handlingslistan från anslagstavlan och går till Coop.
  • 1306 Handlar och checkar ut i självskanningen.
  • 1314 Packar upp hemma.
  • 1317 Går till gallerian Smedjan för inköp av hudvårdsprodukter på Apoteket och laddningsbara batterier på Clas Ohlson. Att jag också ska köpa en ficklampa glömmer jag. Går en vända på stan.
  • 1357 Hemma igen. Slappar. Läser. Kollar nätet. 
  • 1417 Kommer ihåg att tvätten i den sista maskinen ska hängas. 
  • 1436 Fixar eftermiddagskaffe. Löser korsord. DN:s söndagskryss blir klart efter mycket bryderi. Passar även på att fylla i samma tidnings tisdagskryss, som är betydligt blygsammare. 
  • 1504 Lånar mitt öra åt Nordegren och Epstein i P1. Favoriter. Fixar samtidigt med lite blomvattning och annat.
  • 1546 Traskar till tvättstugan för att hämta återstående torrtvätt. Städar. Tar bort luddet ur torktumlarfiltren och våttorkar golvet.
  • 1603 Sorterar, viker och lägger in det tvättade på sina platser i skåp och lådor. Hänger nya handdukar i badrummet och i köket.
  • 1630 Slår mig ner vid datorn ett tag. Betalar månadsräkningarna. Tusenlapparna svävar iväg. 
  • 1700 Vem vet mest på TV. Retar mig vansinnig på surrkoppen Richard Olsson. Tänker nästan att jag ska sluta titta på programmet, i evighet, amen. Vi får se hur det blir med det. 
Ja, sen går ju kvällen. TV ska ses och annat jobbigt. Mat lagas. Kvällskaffe. Läsa DN färdigt. Gå och lägga sig sisådär vid 23-tiden. Läsa boken. (Se högerkanten!)

 - Vad gör du hela dagarna, Bert?

Vilken dum fråga. 

*****

9 kommentarer:

Monet sa...

Herregud. Det märks jag varit pensionär betydligt längre än du. Alllt det där du gör på en dag gör jag under en vecka. Och något gym kl åtta på morgonen finns inte i sinnevärlden. Men så fikar jag heller inte två gånger om dan och äter hallongrottor😁😁😁

christel sa...

Äntligen vet jag!!!
Som jag har undrat 🤔

:-)

Elisabet. sa...

Ja, frånsett lunchätandet ute, så är det väl ungefär så där mina lediga dagar ser ut nu. Och eftersom jag har längre till någon galleria än herr Bodin, blir det sällan besök på nåt sådant. Till gymmet är det också långt, så det blir långa promenader med hundarna i stället, även om gym nog vore av nödvändigheten.

Bert Bodin sa...

@Monet.

Jag förstår dig. Du är ju så himla gammal. ;-)

Bert Bodin sa...

@Christel.

Varför har du inte frågat förr?

Bert Bodin sa...

@Elisabet.

Men vänta bara. Snart är du fri. Då blir det stressigt.

christel sa...

Ja, säg det.
Outgrundliga äro Christels vägar (eller hur man nu säger) 😇

Monica sa...

Haha, så glad att du tar bort luddet i din annars väldigt tighta dag:-), maken är lika, tror ibland han blivit kidnappad för han städar hela tvättstugan efter både sig själv och mest andra, tur ni finns!

Och hur kan folk fråga så dumt? Dagarna räcker ju inte till på långa vägar i tid, möjligen sover vi som man ska numera, något vi aldrig hann förr.

Kul att läsa:-)

Bert Bodin sa...

@Monica.

Som vi sliter! 😎