tisdag, december 26, 2017

En annan dag

Julvädret håller i sig. Det vill säga kyla, klar himmel och vindstilla. Så skönt.

Naturligtvis måste jag ut och testa julklapparna. Inte den grej, som jag berättat om tidigare. Den nöten verkar svår att knäcka.

Här är det lite mer jordnära grejer som testas. Nämligen mina julklappskängor. Sköna och varma. Dessutom väldigt dugliga på is. Alltså testade jag dem på riktigt underlag. Isbanan i Norra hamn. Det är den del av den långa banan som så att säga, är färdig. Det dröjer nog någon vecka till, innan alla kilometer är tillgängliga. Men den här delen av banan räcker gott.

Vi traskar på i kanten som lämnas till oss promenadörer. Men man känner isen under den packade snön på sina ställen. Och jag provade även att gå ut på själva skridskoisen utan att dratta omkull. Bra sulor.

Benke och spanjorer på hal is, tre skidåkare och en hund med Bergnäset i bakgrunden
Det gick nog bättre för mig än för den spanske skridskoåkaren som vi "körde om" (syns på bilden framför Benke.) tillsammans med hans, ävenså spanska sällskap, som gott och väl höll jämn takt med skridskoåkaren som hankade sig fram sådär som småbarn gör. Du vet när skridskorna liksom viker sig utåt. Det var ostadigt.

Tar iland vid Hälsans hus och går genom Hermelinsparken och Storgatan hemåt. Här möter vi horderna. Det kryllade av folk. In och ut ur galleriorna. Upp och ner för rulltrappor och rullbanor. Knuff och knök i entréerna. Jösses - Folk har ju fått sitta lugnt hemmavid i hela en och en halv, ja kanske två dagar nu, så man förstår ju att pengarna brinner.

Själv går jag till Clas Ohlson. Där är det lite folk, för de har inte mellandagsrea. Köper laddningsbara batterier och går hem till lugnet.

Hur orkar folk?

Norra stadsfjärden. Mjölkudden till vänster, Kronans skyline snett till höger och centrala stan utanför bildens högerkant.


*****

Inga kommentarer: