tisdag, december 12, 2017

Ett steg till


Jag förundras ständigt av hur vi konsumenter "luras" på olika sätt. Och jag har också ett par gånger ifrågasatt varors pris. Det kan gälla allmänt, eller i ett aktuellt fall kaffet.

Idag gjorde jag ett fynd. Jag fick tre paket för summa 79 kronor. Det lät ju bra. 26 kronor och 33 öre per paket, alltså. Men när jag kom hem insåg jag också att det var lite fusk med i spelet. I mars i år köpte jag två paket av Arvid Nordquists ganska goda kaffe. Det kostade 69 kronor. Och eftersom det var 500 g i varje paket, så innebar det också att det var kilopriset.

Sedan dess har jag heller inte köpt ett enda paket kaffe till så kallat ordinarie pris. Det har alltid funnits extrapris. Kanske har jag måst byta märke, och visst kan jag vara rätt kräsen vad gäller smak, men jag provar mig fram. Egentligen har jag inte träffat på någon riktigt dålig sort.

Jag accepterade alltså idag att köpa Gevalia. Ett "blaha-märke". Men efter rekommendation från Elisabet i Halland, så fick det bli så.

När jag lade in de nyinköpta paketen i kylen (för det är där de ska vara, sägs det) råkade ett paket så att säga kollidera med förra veckans fynd av Löfbergs lila. Tyvärr minns jag inte vad det fyndet kostade, men det var i alla fall 25 gram mer i det paketet. Se där! Nu är det nå't lurt igen.

Kilopriset för gevaliapaketen blir 61,95, så det blev ju billigare än exemplet med Arvids kaffe, ovan.

Men nog undrar jag vad kaffe kostar egentligen.

Och vem blir först med  nästa steg; 400-grammare, eller 375?
Det gäller att se upp nuförtiden.

*****

8 kommentarer:

Anonym sa...

Vi köper Löfbergs lila Fairtrade, kokmalet. Det är i 500 gr paket. Vad de kostar minns jag inte men det går inte åt så mycket här i huset eftersom bara en av oss dricker kaffe. ellem

iZac sa...

Gran Dia!

Stugkaffesort i Lappträsk. :)

Hur det blev så är en helt annan historia, men det är ett gott kaffe.

Ruta Ett sa...

Priset på kaffe,precis som priset på brännvin, kommer ändå aldrig upp i sitt rätta värde. Här dricker vi alltid Zoegas bryggkaffe - just nu julkaffet!
Kopp!

Kersti sa...

det där är lurigt med mängden innehåll i paketen. Det tvättmedel jag använder har minskat betydligt med åren. Fräckt är det och det gäller att vara på sin vakt.
Önskar er en trevlig Lucia.

Elisabet. sa...

Gran dia är underbart gott! Öppnade ett paket idag .., ljuvligt! Och apropå "fusk" - jämför Emser och andra pixaskar - det är kanske tio små pastiller numera, mot för när man själv var barn! (Dessutom betydligt dyrare).

Bert Bodin sa...

@ellem.
Här är det så lånct möjligt de ekologiska/fairtrade som gäller också. Dock inte kokmalet. Använder pressobryggare.

@iZac.
Gran dia finns också här hos oss ibland.

@Ruta Ett.
Zoegas är bra. Men jag har ett pnt öga till dem. De var de som tog första steget till 450 gram.

@Kersti.
Trevlig Lucia till dig också. Drick en god kopp kaffe i något nytvättat. 😉

@Elisabet.
Det ska också bli intressant att prova din rekommendation ekologiskt Gevalia.

Turtlan sa...

Här gäller enbart Löfbergs, eko varianten är kalas. Inte så konstigt... Lokalpatriot 😉 Enligt sambo M som igår via sitt arbete träffade ett företag som tillverkar kaffemaskiner till tex restauranger så kan kaffe mkt sannolikt bli allt dyrare. Odlare slutar odla för det är så låg lönsamhet för dem och de yngre vill inte ta över

Så kaffetillhången kommer att minska enligt de som rör sig i branschen berättade M. Vi får väl se. Betalar gärna lite mer för kaffet om det kommer till odlarna istället för mellanhänderna!

Bert Bodin sa...

@Turtlan.

Din sambo har helt rätt. Man får det man betalar för.

Löfbergs är ju ändå "hederliga", som ännu har 500g i sina paket.