onsdag, januari 17, 2018

Min inställning ...

.. till forskning i allmänhet är positiv. Tro inget annat. Utan forskning står vi oss slätt. Ofta leder den fram till bra saker, eller varningar för sådant som vi ska se upp med.

Men ibland undrar jag. Särskilt när nyheter om forskningsrapporter nästan blir komiska. Som idag. 
I morgonens nyhetssändningar talades det om en studie som hade kommit fram till att den mamma som ammar i minst sex månader, inte får diabetes. (!??)

Eftersom jag själv aldrig har ammat, eller forskat, undrar jag hur man ställer upp en hypotes för att ens börja undersöka en sådan sak. 

Sitter kanske ett gäng och pratar kring fikabordet. 
 - Du ... Vi kanske skulle kolla mammor som ammar sina barn. Hur länge måste de hålla på för att inte få diabetes?
Eller hur går det till. Nåväl. På något sätt, och av någon anledning har det väl dykt upp en frågeställning. 

Så nu tycker jag att någon snarast ska ta tag i det här problemet:
Varför får män, som snusat fram till 46 års ålder och dessutom botoxfyllt sina läppar, ont i knäna efter fyllda 82 år? 
Eller får de inte det?

Där har ni nå't att ta tag i.

*****
Här är länk till mer om amningsrapporten.

7 kommentarer:

Elisabet. sa...

Instämmer till fullo!

Rexxie sa...

I det här fallet (om jag förstått det rätt) så är det en långtidsstudie och där har man väl snarare suttit vid fikabordet och funderat "Undrar om vi kan se några bakomliggande förklaringar varför kvinnorna 1-487 har fått diabetes medan kvinnorna 488-1200 inte har fått det. Vad har den senare gruppen gjort annorlunda jämfört med den första gruppen".

Om det finns någon långtidsstudie där man följt män under 50 års tid så kan det mycket väl hända att man kommer på en koppling mellan botox, snus och ont i knäna!

För övrigt så fyller man väl inte läpparna med botox?! Botox använder man för att ta bort rynkor. Fyller man läpparna är det snarare hyaluronsyra som injiceras.

Bert Bodin sa...

@Elisabet.

Heja!

Bert Bodin sa...

@Rexxie.

Där kom magistern och förtydligade. Tack för det.

Nej. Snusande herrar nehöver inte fylla ut sina läppar. Men kanske pannrynkorna?

Sedan angående amningen; vad göra åt de oansvariga mammor som ammar i bara fem månader. Eller inte alls?
Vilken är den konstruktiva nyttan med studien.

Babsan sa...

Inte ofta jag tycker som dig men i detta fall fullt ut!!!!!Undrar hur ibland hur viss forskning kan vara till nytta.....

Bert Bodin sa...

@Babsan.

Bra! Jag vill inte ha bara medhåll till mina inlägg. Då blir ju just ditt ännu mer värt.
;-)

Cecilia N sa...

Och jag ögnade rubriken och fattade det som attom barn ammas länge så är det mindre risk för diabetes.
Att det även kunde vara bra för mammorna att amma har jag inte tänkt på.