torsdag, januari 11, 2018

Nu börjas det

Är otålighet en dygd? Innan jag ber dig svara ska jag för att vara tydlig förklara vad en dygd är. Jag gör det genom att använda mig av den utmärkta tjänsten svenska.se som erbjuder inte mindre än tre ordböcker per sökord:
Klicka för bättre läsbarhet.

Se där. Nu fick du ett tips som heter duga.

Men tillbaka till frågan. Nu något mer förtydligad: Är otålighet ett uttryck för hög moral?
Själv svarar jag nog generellt sett nej på den frågan. Otålighet för mig är precis vad det säger. Man är dåligt tålig; kanske inte alls tålig; en vekling, rent av. (Wow! Det här var nog första gången du såg en mening med inte mindre än två semikolon. Fira!)

Den otålige har svårt att acceptera tingens ordning. Och även tidens dito. I det första fallet kan det vara positivt. Man vill snabbt fixa något som är snett. I det andra fallet är jag inte så säker på att det är ens riktigt friskt. Det ser jag flera symptom på, och jag tycker det har ökat. Tid heter tempo på latin, italienska och portugisiska. Tempot har definitivt ökat. Men tiden är konstant, även om jag ibland tycker att den går alldeles för fort. Det finns alltså ingen som helst anledning att skynda på den ännu mer. Tvärtom.

Så otålighet är negativ när det gäller att skynda på utan anledning. Kallas ofta stress.

Är det möjligen stress, när folk uppmanas "På söndag om två veckor börjar den nya deckarserien Ond bråd död. Men du kan se samtliga 35 avsnitt redan ikväll på SVT Play."
Jo, det är stress.

Och idag kom startskottet för ett annat uttryck för stress och otålighet. I programmet Nordegren & Epstein utbrast Gunnar Bolin att nu minsann, nu är våren på väg. Han hade hört en förmodad kattuggla vid torpet i Götaland.

Så nu börjas tjatet om våren. Sörlänningarnas eviga (tycks det) mantra. Innan vintern knappt har börjat. En och en halv månad innan vintersportlovet är aktuellt. I program, efter program, tidningsartikel efter tidningsartikel. Stress, stress och stress.

Stress innebär sjukdom. Och vad i fridens namn hände med Carpe diem, som numera i vita plastbokstäver pryder vartannat vitmenade hem. Uppklistrat någonstans. Fånga dagen. Lev i nuet. Folk gick kurser i det. Men kunskaperna fastnade tydligen inte.

Så påminn mig i maj. Påminn mig om att jag ska påminna dig om att nu - nu minsann är hösten på väg.

*****

3 kommentarer:

Cecilia N sa...

Nej, tålamod är en av andens frukter. Mod att tåla.

Bert Bodin sa...

@Cecilia N.

Så du är tålig och stressar inte?

Cecilia N sa...

Vi är alla både syndare och rättfärdiga ... ;-)