tisdag, februari 20, 2018

Skräck och fasa, eller

Idag har äldrevården i Värmland snurrat runt i etern. Det gäller robotar.

Där har man, eller vill man, på äldreboenden börja använda en robot som duschar åldringarna. Och det möter ett väldigt rabalder.
 - Va!? Ska en robot duscha mig. Näääe!

Men snälla ... Vad är en robot? Förmodligen skulle de som kommit upp i åren tycka att det vore rätt skönt att slippa ha en människa eller två i badrummet, när man ska rengöra sin lekamen. Att få gå in i den inrättning, som enligt beskrivningen låter som en form av bubbelbadkar med vattenmunstycken som kan komma åt alla skrymslen på kroppen. En duschkabin som ger helkroppsdusch, alltså. Utmärkt. Kanske kan man sitta i en skön stol och låta sig "besprutas". Idealiskt.

Så tänk efter lite. Vad skulle du välja?

Jag vet inte, men när man säger robot, så verkar de flesta tro att det är den här som ska ta hand om dig.
Bild från Pixabay.com

Själv ställer jag in min kaffemugg i diskroboten. Härligt, tycker jag.
*****

4 kommentarer:

Elisabet. sa...

Ja, jag kan gärna tänka mig att bli tvättad av en robot, jag är ju ganska blyg av mig, jo, men gärna! Har man praktiserat inom äldrevården vet man också att detta tvätta äldre män, inte alltid är så angenämt. Jodå, jag minns herrar som VÄLDIGT gärna ville att man skulle svabba extra noga runt skrevet och som då fick stånd! Jo, jo.

Bert Bodin sa...

@Elisabet

Framförallt tror jag att många får en felaktig bild i huvudet, när man talar om robotar.

I praktiken använder vi oss av fler robotar än vi tänker på. Diskmaskinen, som sagt. Och för en som levde på 1800-talet skulle en vanlig vattenkran vara en robot. - Va?! Hämtar den vatten från underjorden, när jag skruvar på den här manicken? Jisses!

Eller mosters skivväxlare, där man travade skivor på en pinne. Sedan skötte grammofonen resten. Automatiskt.
Tala om robot.

Anonym sa...

Helt ok med duschrobot, bara det går att ställa in även för en kort person. Har provat en dusch som sprutade från olika håll, och den sprutade mig rakt i ansiktet, inte trevligt. Inte säkert heller att man vill blöta ner håret. ellem

Bert Bodin sa...

@ellem

Jo, förutsättningen måste ju vara att den går att ställa in individuellt för användaren. Men det kanske också kan ske med automatik.