torsdag, mars 22, 2018

Sparksegling

Solen och den knallblå himlen lockar till utevistelse idag. I alla fall när man tittar på "utet" inifrån.

Det är nollgradigt. Skönt, tänkte jag och traskade iväg för att äta lunch på Bistron nere vid Norra Hamn.

Men vad jag bedrog mig. Det blåste minus 20. Minst. Det hade förbigått mig, som bara litade på ljuset och temperaturen. Det var alltså svinkallt.

Fick ett bra fönsterbord med fin utsikt över fjärden och den arm av vår milslånga isbana som slutar eller börjar här.

Det är lite folk ute, trots den kalla vinden. Och några drog nytta av den. Sparksegling. Det är första gången jag ser det. Två personer på samma spark. En står som man ska stå när man kör spark. Den andra står med ryggen mot färdriktningen. Kanske pussas dom. Men sparka behövde de inte. De hade medvind.

Tydligen tyckte de också att det var kul. För de gjorde om turen en gång till på varsin spark.

Sån't sysslar vi med i Luleå.


(Ljudet är restaurangsorl.)
*****

Inga kommentarer: