tisdag, mars 13, 2018

Tack och lov

Äntligen har tillnyktringen inträtt. Socialdemokraterna föreslår starka restriktioner för så kallade religiösa friskolor. Även om jag själv inte röstar på det partiet, så hurrar jag.

Tydligen är jag inte ensam. Det visar sig nämligen att 75% av svenskarna tycker likadant.

Jag måste säga att påhittade sagor inte hör hemma som riktlinjer för livet. Det finns alltför många exempel på vad som händer när stater leds och styrs av religion. Se bara på hela Mellanöstern. Fredligt och ljuvt? Eller bibelbältena i USA, där konstiga idéer förfäktas. Aborter - nej. Dödsstraff - ja.

Det finns många exempel på att religion leder till inskränkthet och enfald.

Observera att jag inte misstycker att någon har en tro. Men den bör vara privat. Håll den för dig själv.

Det är ett bra steg, som nu tagits i Sverige.  

*****

7 kommentarer:

Turtlan sa...

Du får en kanske inte så fantasifull kommentar: - Instämmer! Japp!

Bert Bodin sa...

@Turtlan.

Fantasier hittar vi i Bibeln. Om man vill. :-)

Anonym sa...

Japp! Så är det!

Säger Christel

Elisabet. sa...

Ja, jag instämmer också. Om det är fantasier eller inte, skriver jag inte under på, (jag tillhör dem som åkallar Vår Herre eller Dam i lägen av nöd ,-), men för övrigt: ja!

Bert Bodin sa...

@Elisabet

Och vem är mamma till Adam? Gick Jesus på vattnet? Kunde Moses gå på havsbottnen?

Sagor, definitivt! Precis som Gullivers resor, Rödluvan m.fl.

Rexxie sa...

Personligen tycker jag även att det fria skolvalet skulle kunna begränsas...

Bert Bodin sa...

@Rexxie.

Håller med dig.