fredag, maj 25, 2018

GDPR

Det har väl inte undgått någon att vi har en ny bestämmelse inom EU från och med idag. Varje dag, den senaste tiden har det legat ett mejl i inkorgen hos mig som kommer från något företag, eller webbsida. Avsändaren vill bedyra att de inte skvallrar för någon annan, att du besökt den sidan. Inte heller att de lämnar uppgifterna vidare till andra företag osv., osv., i alla oändlighet.

Jag kan bara intyga att jag inte lämnar ut några uppgifter om dig. I alla fall inte personligen. Däremot bör man vara medveten om att bara det faktum att du just nu läser det här har registrerats någonstans. Blogger ägs av Google, och vad det gör med uppgifterna har jag ingen aning om. De länkar du ser under "På sängbordet" i högerkanten kommer jag att ta bort, så att du inte frestas att klicka på dem. ... Nä, förresten. Du får själv ansvara för att inte klicka på dem, om du inte vill.


För övrigt kan jag bara säga att om du, som en kvinna som intervjuades "på gatan" i ett radioinslag, får 50 mejl om dagen om GDPR, så tycker jag att man ska hejda sig lite på nätet.

Man får skylla sig själv.

*****
Vill du läsa en hel roman om detta? Varsågod!

Inga kommentarer: