tisdag, augusti 07, 2018

- Men Bert ...

.. ligger du på mage i rabatterna och letar konstiga djur hela dagarna?
Folk tänker på de bilder jag tar och lägger ut på bl.a. Instragram och Facebook och som porträtterar fjärilar och andra insekter.
 - Smörjer du in dig i honung, när du får fjärilarna att sitta på fingrarna?
 - Nej, det behövs inte för jag är ju så naturligt söt, blir det självklara svaret.

Igår träffade jag på det här lilla charmtrollet med stora mörka ögon och rejäl päls. Den lapade nektar tillsammans med humlorna i vår Ligularia. Jag erbjöd den att stiga ombord på min knoge och den tackade ja. Den satt där och putsade sin långa tunga och passade också på att vinka med ett ben.

Och ställ nu inte nästa förutsägbara fråga: Såå fina kort. Vad har du för kamera, Bert?
Det är oftast mobilen som får vara i tjänst, kan jag berätta. Den är ju så gott som alltid med i någon ficka.

Kopparfärgat jordfly. Chersotis cuprea för oss som behärskar latin.
Nu förstår du också varför Cypern heter Cyprus på engelska.

Tänk vad du får lära dig.
*****

2 kommentarer:

Cecilia N sa...

Jag som inte varit där undrar om Cypern är kopparfärgat eller är kopparhaltigt.

Bert Bodin sa...

Cypern och koppar hänger ihop. Här ett utdrag fr. Wikipedia:

Cypern var en viktig källa för koppar under bronsåldern och hade handelskontakter med hettiterna, egyptierna, och grekerna. Delade meningar råder om namnets ursprung, ett "höna-ägg-problem":

Ordet koppar kommer från cuprum — "metallen från Cypern", engelska Cyprus
Ön har fått sitt namn därför att där finns koppar, kopparön; latin cuprum, grekiska kypros (Κύπρος)