torsdag, september 13, 2018

Det saknas ...

.. lärare i Sverige. Det är väl bekant. Idag hörde jag att särskilt bristen på lärare i "moderna" språk är skriande. Till dem räknas tyska, franska och spanska, förutom engelska. Och nu finns en önskan från styrande makter att ungdomarna ska läsa just tyska, franska och spanska.

Inte vet jag, men jag har fått lära mig engelska i 8 år. Tyska och franska i 6 år vardera. I vissa klasser hade vi till och med blandade lärare. Det vill säga, den svenska läraren byttes ut mot en inhmesk lärare för respektive språk någon timme i veckan. Gällde från sjätte klass.

Ofta får jag höra
 - Bert. Du är en romantiker. Det var inte bättre förr.
Det sägs ofta med emfas.

Jaså - inte?
Säger jag lite blygsamt.

*****

3 kommentarer:

Cecilia N sa...

Jag såg en programserie på
Svt eller Ur om arabiska. Undrar om inte det också kommer att utvecklas till ett "skolspråk".

Men hur hann du läsa 6 år av både tyska och franska?

Bert Bodin sa...

Tre år i realskolan och tre år i gymnasiet.

Cecilia N sa...

Okej. En ungdom av lgr 69 fick bara läsa franska eller tyska i högstadiet och lägga på ett språk i gymnasiet.

Det blev 6 år franska och ett år tyska.