torsdag, september 13, 2018

Tradition

Ikväll blev jag inbjuden till mitt gamla jobb. Traditionsenlig avsmakning av höstens surströmming. Några sorter i alla fall.

Men främst för att umgås en stund. Få höra vad som händer i företaget. Och glädjande nog är det mycket positivt. Resebyråjobb utdömdes som överflödigt för flera decennier sedan. I alla fall sedan internet gjorde sin entré. Nu skulle alla kunna boka själva.

Konstigt att "min" resebyrå då söker folk med ljus och lykta. För tjänsterna efterfrågas mer och mer. Både av privatpersoner och företag.

Den unika TRAC-utbildningen (Travel Academy) i Skellefteå har legat nere ett par år. Nu är det återuppväckt igen. Kvalificerat resebyråfolk behövs.

Kul! Så'nt pratade vi om till de goda strömmingarna. Och en massa annat, förstås. Men det är sekretessbelagt.

*****

7 kommentarer:

Turtlan sa...

Kanske skulle söka?

Brukar säga ibland att ekonomi skulle jag inte vilja jobba med fast jag numera är kassör i vår brf förening. Det ekonomijobbet får räcka. Men boka resor, leta kring sånt och bra koll på geografi har jag. Koordinera och hålla koll på många saker är man expert på som sjuksköterska! Jo så resebyrå skulle passa mig känner jag.

Så kanske vore ngt? Faller väl på mina klena språkkunskaper...

Bert Bodin sa...

Jaså. Du tillhör de där ungdomarna som inte har språklärare så det räcker.
😉

Ja. Språk - gärna flera stycken - är nödvändiga kunskaper för att jobba på resebyrå.

Anonym sa...

Vi beställer alltid utomlandsresor hos resebyrå. Bekvämt, och så kan man få bra tips! ellem

Bert Bodin sa...

👌👍

Cecilia N sa...

Sonen testade att jobba på Sykes. Men fick spunk av så många kontakter med främmande människor på en och samma dag.
Han ska helst sitta och göra "tråkigt pappersjobb med siffror på" längst in i hörnet på kontoret.

Nån som har ett sånt jobb att erbjuda? Han är flyttbar.

Bert Bodin sa...

Ekonom?

Cecilia N sa...

Ja. Fast inte fram till examen på universitetet.