onsdag, oktober 24, 2018

Gick en sen eftermiddagsrunda ...

.. i den friska luften. Solen höll på att försvinna bakom skogen på andra sidan Luleälven. Det var oerhört vackert över fjärden.


På kajen stod en kille och fiskade. Jag såg att han var invandrare och tänkte för mig själv, att här finns väl ingen fisk. Jag gick fram till honom.
 - Hej. Får du någon fisk, frågade jag.
 - Jo, abborre, svarade han.
Fiskafänge i vacker omgivning.
 - Jaså. Har du stått här länge?
 - 30 minuter.
 - Hur många har du fått, frågade jag.
 - Kom. Titta här!
Han hade en hink en bit bort. Där låg fyra feta abborrar. Precis lämpliga för en middag.
 - Oj, sa jag och erkände att jag inte visste att det var så god fiskelycka här.
 - Jo. Och därborta skulle jag vilja vara, sa han. Därborta hoppar laxar. Men jag har ingen båt. Och det är för kallt att simma, skrattar han.

Jag önskade lycka till med middagen ikväll. Han tackade. Jag gick vidare.


*****

Inga kommentarer: