onsdag, oktober 24, 2018

Larm - eller?

Idag åkte gjutjärnspannan fram. Det gör den ibland. Mest beroende på vad som ska stekas. Tung och gedigen är den inte så lämplig om man ska "kastvända" maten, som jag och stjärnkockarna vanligtvis gör med stor finess.

Nu var det hemgjord falafel, som skulle stekas och jag tyckte gammelpannan var lämplig.

I bakhuvudet hade jag också den DOX-film som sändes i SVT1 sent igårkväll. Den bittra smaken av teflon hette den och handlar om kemiföretaget DuPonts tillverkning av ämnet. En tillverkning som började redan i mitten av 40-talet. Jag hade ingen aning om att teflon existerat så länge.

Filmen handlade om det lilla samhället i närheten av Parkersburg i West Virginia, som utsattes för avfallet, som från fabriken släpptes ut i Ohiofloden. Effekterna har inte låtit vänta på sig. I programmet berättar en bonde hur hans djurbesättning insjuknar och dör. En mamma berättar hur det var att få en son, med bara en näsborre och ett av ögonen missbildat. Sonen är nu vuxen och medverkar också i programmet.

Då börjar man tänka. Hur mycket teflon har jag hemma. Hur mycket använder jag de redskapen. Svaret är: Rätt ofta. Här hemma i stan har jag en stekpanna. I stugan har jag två kastruller och tre stekpannor. Sedan vet jag inte om grillpannorna också är teflonbelagda. Hm?!!

I och för sig har jag alltid varit uppmärksam på eventuella skador i ytskiktet i pannorna. Härom veckan fick en gå till kastrullhimlen och ersattes av en ny. Vet inte om det är tillräckligt. Och borde inte larmet ha gått, när ämnet är 75 år gammalt? Kanske har det utvecklats.

Filmen visar också förhör med ansvariga på DuPont, som i vanlig ordning skyller ifrån sig, eller verkar totalt ovetande. Med åren har också den beståndsdel (C8) som anses vara farlig börjat fasas ut. Men då har man ersatt den med en annan, GenX, som man egentligen inte vet något om.

Den stora frågan är
  • Törs man använda teflonbelagda matlagningskärl?
  • Är det bara de, som bor i närheten av fabriken, en närhet som egentligen är rätt omfångsrik, som får betala priset, genom förgiftat dricksvatten?
  • Vet vi om teflon är ofarligt?
  • Ska man bojkotta teflonprodukter, även om de är "ofarliga" för oss användare i slutet av kedjan, bara för att visa missaktning mot DuPont?
Hm!?

Hur gör du?

*****
Elisabet i Halland har också skrivit om detta.
Här kan du se filmen.

2 kommentarer:

Cecilia N sa...

Vi fick nån gång en teflongryta, men vi är för hårdhänta för det materialet. Vi undviker att använda såna kärl. Men den grytan och en stor saft-och-sylt-gryta finns i hushållet.

Bert Bodin sa...

Själv har jag bara vid enstaka tillfällen funderat över det där med teflon. Kanske jag borde ha gjort det.